W kwestii naciągów bębna basowego niektórzy bębniarze decydują się na wykonanie otworu w membranie rezonującej, co wpływa na zwiększony atak i ...
Naciągi perkusyjne
Jednym z najważniejszych elementów w budowie bębna jest naciąg (inaczej membrana), który rozciągnięty jest na jego korpusie. Każdy perkusista zdaje sobie sprawę z tego, że bez właściwych naciągów bębny nie będą brzmieć w pożądany sposób. Uwagę trzeba zwrócić na to, by naciągi miały dobrą jakość wykonania, ale także na to, by zostały dobrze dobrane.
Naciągi perkusyjne
Kiedyś wykonywano je ze skór zwierzęcych, teraz robi się je z tworzywa sztucznego. Naciąg jest powłoką, którą dodatkowo wzmacnia metalowa obręcz. Obecnie używanie do ich produkcji syntetyków a nie skór, jest związane z kwestiami moralnymi, mniejszymi kontrowersjami, ale też względami ekonomicznymi (naciągi z tworzywa sztucznego są tańsze). Naciągi dzieli się przede wszystkim na te górne, czyli uderzane (mówiąc inaczej - bite - pałkami i bijakami podczas gry) oraz rezonansowe - zakładane na dolną część bębna, których zadaniem jest rezonacja dźwięku. Bardzo ważnym kryterium jest chodzi o wybór membrany jest ilość warstw, z których się ona składa. Do wyboru są membrany: jednowarstwowe - które charakteryzuje ostry atak, jasne brzmienie oraz dłuższe wybrzmiewanie albo dwuwarstwowe - zapewniające bardziej łagodny, niższy ton i krótsze wybrzmiewanie. Tym co rozróżnia naciągi perkusyjne jest również ich powłoka, gdzie wyróżnia się naciągi przezroczyste (jasne brzmienie i wyraźny atak) oraz naciągi powlekane (z białą, szorstką powierzchnią; charakteryzuje je ciemniejszy dźwięk oraz krótsze wybrzmiewanie).
Naciąg perkusyjny - przeznaczenie
Wyróżnia się tutaj trzy podstawowe grupy:
1) Naciągi werblowe:
- uderzane - to naciągi powlekane występujące w wersjach jednowarstwowych oraz dwuwarstwowych; wybierać można spośród bogatej oferty membran wyposażonych w tłumiki, łatki wzmacniające i otwory wentylujące,
- rezonansowe - są bardzo cienkie, najczęściej jednowarstwowe, bez tłumików i łatek (niewielkie spektrum wyboru).
2) Naciągi na tomy:
- uderzane - mogą być pojedyncze i podwójne, powlekane lub przezroczyste - stosuje się je w zależności od tego jaki chce się osiągnąć efekt,
- rezonansowe - używać można naciągów jednowarstwowych przezroczystych (stosowanych także jako górne) oraz takich produkowanych wyłącznie z myślą o funkcji rezonansowej, które są znacznie cieńsze i będą wyostrzać dźwięk tomów.
3) Naciągi na centralę:
- uderzane - na rynku znaleźć można zarówno jedno- jak i dwuwarstwowe, wybrać można naciągi posiadające pierścień tłumiący albo takie bez jakichkolwiek elementów dodatkowych (zapewniających otwarte dłuższe brzmienie),
- rezonansowe - najczęściej są jednowarstwowe i mają wewnętrzny pierścień tłumiący.
ZAWĘŹ PRODUKTY DO:
Cena
W przypadku naciągów do bębna basowego membrana rezonansowa jest z reguły nieco twardsza od uderzanej, dodatkowo naciąg rezonansowy centrali może ...
Naciągi uderzane mogą być jednowarstwowe lub dwuwarstwowe. Pierwsze wybierane są raczej przez perkusistów jazzowych i grających lżejsze gatunki ...