Perkusja akrylowa czy drewniana? Każdy typ budulca posiada charakterystyczne cechy brzmieniowe i w tej materii nie ma jednej, właściwej drogi. Musimy sami zadecydować, na jakim efekcie brzmieniowym zależy nam najbardziej oraz do grania jakiego gatunku muzycznego potrzebujemy danego zestawu najczęściej.
TAMA Silverstar Mirage Limited Edition Crystal Ice – cena ok. 6 700zł
Perkusje akrylowe
Perkusje akrylowe stały się niezwykle popularne w latach 70. w Stanach Zjednoczonych. Wielu perkusistów z tamtego okresu wybierało zestawy wykonane właśnie z tego typu budulca. Najpopularniejszym perkusistą grającym na perkusji akrylowej (dokładniej na Ludwigu Amber Vistalite) był John Bonham z legendarnego Led Zeppelin. Perkusje akrylowe dysponują większą ilością niższych częstotliwości i w stosunku do perkusji drewnianych dają mniej ataku. W przypadku zestawów arylowych wyjątkowo duże znaczenie ma odpowiednie nastrojenie membran, które strojone wysoko zyskują sporo na klarowności.
Perkusje drewniane
Nie jest tajemnicą, że do najpopularniejszych budulców, z jakich robi się korpusy perkusji, należy klon i brzoza, w przypadku tańszych zestawów bardzo popularne jest również drewno topolowe i olchowe.
PDP Concept Maple CM7 – cena ok. 6 700zł
Perkusje klonowe
Perkusje klonowe są zdecydowanie najpopularniejsze ze względu na uniwersalność brzmienia, dzięki którym perkusja klonowa sprawdzi się zarówno na scenie, jak i w studio. Charakteryzuje się ciepłym, bogatym brzmieniem oscylującym przede wszystkim w niższych rejestrach, choć wyższe i średnice częstotliwości są oczywiście również słyszalne.
TAMA Starclassic Performer Red Oyster – cena ok. 7 000zł
Perkusje brzozowe
Perkusje brzozowe charakteryzują się wyraźnym atakiem z racji mniejszej ilości środkowych częstotliwości przy jednocześnie wyraźnie słyszalnym brzmieniu osadzonym w dolnych i górnych rejestrach. Zestawy wykonane z brzozy są najczęściej wybierane przez perkusistów rockowych z racji jasnego brzmienia korpusu.
Pearl Roadshow – cena ok. 1900zł
Perkusje topolowe
Topola to drewno najczęściej stosowane w zestawach dla początkujących. Jej brzmienie jest mniej szlachetne niż klonu, choć charakterystyka brzmieniowa obu gatunków drewna jest bardzo zbliżona. Brzmienie perkusji topolowej jest stosunkowo płaskie i mało urozmaicone, co w początkowej fazie nauki gry może być traktowane na plus z racji zmniejszonego ryzyka powstania niechcianych różnic brzmieniowych.
perkusja akrylowa | niższe, mniej bogate brzmienie |
perkusja klonowa | ciepłe, bogate, niższe brzmienie |
perkusja brzozowa | niższe brzmienie, wyraźny atak |
perkusja topolowa | jednolite, płaskie brzmienie |
Powyższe zestawienie ma za zadanie orientacyjnie przybliżyć tendencje brzmieniowe danego budulca. Powinniśmy pamiętać, że poza typem użytego materiału znaczenie ma również m.in. jego grubość czy wymiary samego korpusu.
Dagmara Naczk