Drumstore – blog – salon muzyczny

Blog poświęcony szeroko rozumianej tematyce perkusyjnej. Najświeższe informacje z branży muzycznej, nowinki, relacje z wydarzeń perkusyjnych, testy instrumentów perkusyjnych, prezentacja nowych modeli. Piszemy nie tylko o perkusjach akustycznych, ale również perkusjach elektronicznych, perkusjach hybrydowych, perkusjonaliach, bębnach etnicznych, instrumentach klasycznych perkusyjnych.

Aktualności

Przeszkadzajki perkusyjne i perkusjonalia (cz. 1)

Przeszkadzajki perkusyjne służą przede wszystkim do tworzenia tła muzycznego i są raczej instrumentem dopełniającym melodię, a nie wiodącym. Perkusjonalia mogą podkreślać grany rytm (np. clavesy czy bloki), bądź stanowić “chmurę” dźwięków o niepoliczalnych wartościach (np. dzwonki czy guiro). Na początek przyjrzyjmy się perkusjonaliom rytmicznym.

Claves

Clavesy to idiofon pochodzenia afrykańskiego, który produkuje dźwięk wskutek przeciwuderzenia. Zyskał na popularności na Kubie i do dziś jest bardzo popularnym instrumentem używanym w muzyce kubańskiej akompaniującej takim tańcom, jak rumba,  salsaton czy salsa (co ciekawe, w przypadku ostatniego wymienionego stylu clavesy obecne są jedynie w odmianie kubańskiej, nigdy kolumbijskiej).

meinl_cl1rw

Meinl CL1RW – cena ok. 40zł

Clavesy przeważnie wykonane z drewna, choć bywają również wykonane z włókna szklanego czy tworzywa sztucznego. Mimo bardzo niepozornego wyglądu, skutecznie urozmaicą naszą grę. Docenimy je zwłaszcza podczas grupowego jammowania. Świetnie akcentują rytm dzięki przenikliwemu, najczęściej dość ciepłemu brzmieniu niemalże pozbawionym rezonansu.

Jak prawidłowo grać clavesami?

Zasada działania clavesów jest bardzo prosta:

  • jedną ze sztabek trzymamy w dłoni w taki sposób, by zgięty kciuk utworzył przestrzeń potrzebną do rezonowania brzmienia przeszkadzajki (sztabka musi być przy tym trzymana dość luźno)
  • sztabką uderzającą uderzamy tylko o wierzch uderzanej, najlepiej pod kątem ok. 60°

Shakery i marakasy, czyli grzechotki perkusyjne

Do perkusjonaliów rytmicznych możemy jeszcze zakwalifikować wszelkie shakery, których wybrzmiewanie może być przez nas do pewnego stopnia kontrolowane. Zasada działania shakerów, jak i marakasów jest taka sama, przy czym shakery nie posiadają charakterystycznej rączki i są podłużne.

tycoon_triple_egg_shaker-2

Tycoon triple egg shaker – cena ok. 50zł/3szt.

Eggshaker

Eggshaker, rzadziej nazywany “Chicken Shake” kształtem przypomina kurze jajko, stąd użyte nazewnictwo jest bardzo naturalnym skutkiem. Eggshakery są najczęściej wykonane z plastiku i w ¼ wypełnione sypkim surowcem, jak np. ryż. Ich działanie jest analogiczne jak w przypadku shakerów czy marakasów – wystarczy potrząsnąć przeszkadzajką, by wydobyć z niej szumiące, przyjemne i delikatne brzmienie.

Cabasa

Cabasa wywodzi się z Afryki, gdzie pierwotnie wykonywana była z owocni, oplatana metalowymi drucikami i wypełniona paciorkami lub muszelkami. Zyskała na popularności w Brazylii i jest to instrument często obecny w muzyce latynoskiej. Cabasa posiada subtelne brzmienie – dzięki koralikom wykonanym ze specjalnego tworzywa wprawiony w ruch instrument delikatnie szumi i wzbogaca tło muzyczne podczas gry.

meinl_turbo_cabasa_ca5bk-s

Meinl CA5BK-S – cena ok. 100zł

Jak grać na cabasie?

Są dwie podstawowe techniki gry na cabasie:

  • pierwsza polega na potrząsaniu przeszkadzajką w sposób analogiczny, jak ma to miejsce w przypadku shakerów
  • druga technika to rozbudowana technika pierwsza – przy potrząsaniu shakerem uderzamy nim dodatkowo w wewnętrzną część drugiej dłoni, przez co wydobywamy brzmienie koralików oplatających cabasę

Dagmara Naczk

Przeczytaj również:

IMG_0380-1024x683 copymeinl_cring_steel_ring_-_tamburyn_na_hi-hat-1024x683 copy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *