Proces produkcji talerzy Turkish nawiązuje do technik używanych na początku XVII wieku. Wypalane w specjalnych piecach blachy wykonane są z najlepszej jakości brązu B20. Producent Turkish używa dokładnie tych samych technik wyrobu talerzy co Istanbul Agop oraz Mehmet, osiągając przy tym niesamowity efekt porównywalny, a w niektórych aspektach przewyższający wymienionych producentów. Bogata oferta marki sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Warto zwrócić uwagę na specjalny dział na naszej stronie, gdzie znajdują się próbki brzmień talerzy: http://drumstore.pl/istanbulcymbals.eu/.
Seria podstawowa – Turkish Classic i talerze efektowe – Turkish Sirius, Turkish Clatter
Turkish Classic to najbardziej uniwersalna seria wśród profesjonalnych modeli firmy. Szeroka gama brzmienia zawiera się pomiędzy ciemnym, piaszczystym soundem a pełną, jasną ekspresją. Nieustannie seria Classic jest wzbogacana o nowe modele i rozwiązania, przy czym zwyczajowo wykończone są na wysoki połysk. Talerze są średniej wagi, idealnie nadają się jako uniwersalny zestaw.
Jednymi z ciekawszych modeli blach efektowych Turkish Classic są
Turkish Clatter i
Turkish Sirius. Turkish Clatter jest bardzo charakterystyczny i dedykowany do grania standardowego, jak i samą dłonią. Dzięki specjalnej obróbce jego brzmienie mieści się pomiędzy crashem i chiną.
Turkish Sirius to talerz z sześcioma 2” otworami dzięki którym posiada surowe i ciemne brzmienie. Idealny, gdy zależy nam na uzyskaniu brudnego soundu bogatego w alikwoty.
Serie rockowo-popowe – Turkish Apex, Turkish Rock Beat, Turkish Rock Beat Raw, Turkish Xanthos-Cast
Turkish Apex wyróżnia zdefiniowany atak i mocny, błyszczący bell. Charakterystyczne cienkie i nie toczone krawędzie talerzy sprawiają, brzmienie jest soczyste, a sustain długi. Waga talerzy klasyfikowana jest jako średniociężka, czyli idealna zwłaszcza do grania długich koncertów.
Turkish Rock Beat określa już sama nazwa serii. Talerze te są cięższe w stosunku do pozostałych modeli, przez co gwarantowany jest donośny i ostry atak. Połączenie uzyskanego dzięki obróbce ręcznej wykończenia brillant z pełnym oraz jasnym brzmieniem nadaje ciekawy, rockowy efekt.
Turkish Rock Beat Raw przypominają serię Kurak, z jedną różnicą: poddawane są dodatkowemu procesowi polerowania. Dzięki temu podkreślone są imponujące ślady młotkowania – po obu stronach talerza. Mocne, agresywne brzmienie i oryginalny design to zdecydowanie wyróżniki serii.
Turkish Xanthos-Cast to seria o ciemnej i suchej barwie, w której zaakcentowane zostały zwłaszcza tony wysokie i średnie. Krótki okres wybrzmiewania i całkowicie nietoczona powierzchnia są cechami szczególnymi modeli Xanthos-Cast.
Serie jazzowe – Turkish Vintage Soul, Turkish Dark Hammer, Turkish Zeyphros, Turkish Millenium, Turkish Jazz
Turkish Vintage Soul wyglądają najbardziej ascetycznie i stonowanie. Skromny design świetnie współgra z czystością brzmienia i kontrastuje z bogactwem tonów. Talerze są średnio-cienkie i wykończone tradycyjnie.
Turkish Dark Hammer to seria o ciemnym, ciepłym i pełnym brzmieniu. Niski bell sprawia, że ton jest dość suchy i mroczny. Rozwiązanie warte uwagi szczególnie dla perkusistów grających jazz i poszukujących ciemnego, charakterystycznego brzmienia.
Turkish Zephyros utrzymane są w stylistyce vintage. Bell serii nie został poddany toczeniu, natomiast dół talerza jest młotkowany. Uzyskane brzmienie dedykowane jest przede wszystkim do grania jazzu, muzyki latynoskiej czy akustycznej. Suche i ciemne brzmienie gwarantowane!
Turkish Millenium to popularna seria o jasnym, polerowanym wykończeniu zarówno na górze, jak i dole talerza. Toczenie kopułki wpływa na skoncentrowanie jej soundu, a sama blacha jest cienka i stosunkowo lekka. Talerze poddawane są dodatkowo ręcznemu młotkowaniu zyskując ciemniejsze, bogatsze a zarazem bardziej tradycyjne brzmienie.
Turkish Jazz charakteryzują się mocnym młotkowaniem, co zaakcentowane zostało w ich oryginalnym wyglądzie. Blachy Turkish Jazz są ponadto donośne i mają mocne, energiczne brzmienie.
Serie customowe – Turkish Rhythm&Soul, Turkish Kurak, Turkish Araya, Turkish Sehzade, Turkish Studio, Turkish Golden Legend, Turkish Sumela
Turkish Rhythm&Soul brzmią niezwykle ziemiście i sucho. Ilość alikwotów została w ich brzmieniu celowo ograniczona, a sound jest zdefiniowany i mocny. Znakomity atak, stosunkowo krótki sustain i orientalny wygląd to cechy szczególne modeli!
Turkish Kurak charakteryzują się ciemnym i ziemistym brzmieniem o ograniczonej ilości alikwotów. Bogata, pełna i egzotyczna barwa wyróżniają serię na tle pozostałych modeli.
Turkish Araya to kombinacja wykończenia góry talerza na wysoki połysk (jak w przypadku serii Classic) i nietoczonego dołu (seria Kurak). Połączenie sprawia, że uzyskane brzmienie jest niezwykle bogate i melodyjne.
Turkish Sehzade jest propozycją najodważniejszą – dół talerza jest toczony i mocno młotkowany, natomiast góra to kombinacja kręgów toczonych i nietoczonych. Dzięki takiemu połączeniu gdy uderzymy w część toczoną zyskamy ciemne brzmienie. Powierzchnia nietoczona gwarantuje z kolei zdefiniowany sound. Spory, wysoki bell przypomina wyglądem umaszczenie leoparda i posiada charakterystyczne, suche brzmienie.
Turkish Studio są ciekawe zarówno od strony brzmienia, jak i wyglądu. Dwucalowy środek talerza jest mocno młotkowany, nietoczony i pozostawiony w stanie surowym. Dzięki takiemu patentowi talerz wybrzmiewa powoli i kontrolowanie. Pozostała powierzchnia blachy jest toczona i polerowana na wysoki połysk. Kopułka jest surowa, lecz nie posiada śladów młotkowania. Ciepłe, zdecydowane tony i niesamowity design – oto definicja Turkish Studio!
Turkish Golden Legend jest serią niezwykłą, ponieważ poddawaną obróbce kwasem. Talerze toczone są w sposób gwarantujący ciekawy efekt wizualny. Balansujące pomiędzy lśniącym a matowym wykończenie przeplata się z gęsto rozmieszczonymi okręgami na całej powierzchni blachy. Uzyskane brzmienie talerza jest naturalne, harmoniczne i dość ciemne.
Turkish Sumela to talerze o świeżym, czystym brzmieniu. Posiadają niekonwencjonalny wygląd, na który składają się charakterystyczne, polerowane obwódki przy krawędzi i kopułce. Pozostała część talerza jest toczona, ale także poddana obróbce kwasowej. Dzięki temu alikwoty są zredukowane, a sound lekko ziemisty.
Dagmara Naczk