

Zoom ARQ Aero RythmTrak łączy cechy automatu perkusyjnego, syntezatora, sekwencera, loopera, clip playera i kontrolera MIDI w jednym instrumencie. Możliwość tworzenia całego utworu od podstaw przy użyciu ponad 500 dźwięków i efektów. Zoom ARQ jest świetnie zaprojektowanym narzędziem, które ma odpinany kontroler w kształcie pierścienia, więc możesz się swobodnie poruszać, nadal mając pod kontrolą całą muzykę.
Instrument składa się z dwóch zasadniczych części – bazy z manipulatorami i złączami, zasilanej z zewnętrznego zasilacza, oraz bezprzewodowego kontrolera z własnym akumulatorem, który ładuje się po umieszczeniu go na bazie. Ładowanie odbywa się wówczas poprzez wysuwane złącze magnetyczne, a cała komunikacja między kontrolerem a bazą odbywa się w oparciu o protokół Bluetooth LE.
Kontroler ma kształt pierścienia, wokół którego biegną trzy rzędy 32 czułych na dotyk i jego siłę gumowanych, podświetlanych padów. Wszystkie pady są cały czas aktywne, a użytkownik może z ich pomocą m.in. wyzwalać dźwięki do pięciu różnych instrumentów. Pady przypisane do każdego z nich mają inny kolor podświetlenia, by łatwiej można było się zorientować w ich rozłożeniu wzdłuż pierścienia. Korzystając z kontrolera w charakterze zewnętrznego sterownika musimy go w jakimś miejscu uchwycić. Aby zapobiec przypadkowemu aktywowaniu padów w miejscu uchwytu korzystamy wówczas z funkcji Grab – po ujęciu kontrolera w wygodny dla nas sposób naciskamy przycisk oznaczony symbolem dłoni i kontroler automatycznie odłącza sekcję padów w miejscu uchwytu. Jeśli później będziemy chcieli go trzymać w innym miejscu, procedurę tę należy powtórzyć.
Pierścień kontrolera wyposażony jest w akcelerometr, co pozwala sterować wybranymi parametrami poprzez przechylanie. Poza tym może on też działać niezależnie od stacji bazowej jako wielofunkcyjny kontroler MIDI, łącząc się z komputerami Mac i urządzeniami iOS za pośrednictwem Bluetooth.
AR-96 oferuje ponad 400 próbek PCM i 70 oscylatorów (z możliwością ich odstrajania dla uzyskania przebiegów melodycznych). Poszczególne instrumenty są dostępne samodzielnie (można grać ich dźwiękami) jak też w ramach zestawów o określonej stylistyce. Zestawy te można odtwarzać w pętli, dodawać własne elementy i zmieniać pętle z zachowaniem synchronizacji rytmicznej, ale też wyzwalać w trybie one shot. Jak już wspomniano, w ramach sekwencji może grać jednocześnie do pięciu instrumentów, a dla każdego z nich dostępna jest edycja w czasie rzeczywistym polegająca na zastosowaniu filtracji, pogłosu i efektu delay.
Urządzenie umożliwia też wprowadzenie stereofonicznego sygnału audio z zewnętrz, który może posłużyć zarówno jako podkład do naszej gry, jak też jako źródło sygnału, z którego następnie stworzymy własne pętle (tryb Looper). Inną możliwością wykorzystywania zewnętrznych brzmień jest użycie wbudowanego slotu na karty SD, za pośrednictwem których możemy przenosić pętle do AR-96, wyzwalając je za pośrednictwem kontrolera.
Sygnał z urządzenia wyprowadzamy z dwóch gniazd 6,3 mm oraz wyjścia słuchawkowego (oba z niezależną regulacją głośności), przy czym możemy tak zaprogramować całość, by na wyjściu słuchawkowym pojawiał się np. wyłącznie sygnał z wbudowanego metronomu.
Pod względem stylistycznym barwy i rytmy oferowane przez ARQ oscylują w zakresie nowoczesnych prądów IDM/EDM, choć po „nakarmieniu” instrumentu własnymi samplami i pętlami, może to być wszystko, czego sobie zażyczymy. Tempo obsługiwane przez sekwencer urządzenia zawiera się w przedziale od 40 do 250 BPM, a możemy je ustawiać z dokładnością do 0,1 BPM, nabijać odpowiednim przyciskiem, a także przypisać do sygnału Clock podanego z komputera przez wejście USB. Wśród efektów ustawianych wysyłkowo dla poszczególnych instrumentów znajdziemy trzy typy pogłosu (Hall, Plate i Room), z regulacją parametru długości wybrzmiewania, jego barwy oraz proporcji efekt/sygnał czysty. Delay występuje w formie Mono, Stereo i Reverse, z czasem powtórek w milisekundach albo wartościach muzycznych i regulacją sprzężenia. Filtr oferuje opcje LPF, BPF i HPF (12 lub 24 dB/okt.), a także Peaking – w każdym przypadku z regulacją rezonansu. Na wyjściu możemy skorzystać z efektów globalnych, wśród których znajdziemy kompresor, limiter, odwrócony delay, 3-pasmową korekcję, 3-pasmowy izolator, auto panner, wah, modulator pierścieniowy, flager, phaser, chorus, distortion, bit crusher i wielofunkcyjny glitter. Dostępna kolekcja efektów pozwala w istotny sposób ożywić nasze sekwencje czy też pojedyncze dźwięki wyzwalane za pomocą ARQ.