Decydując się na zakup pierwszego zestawu perkusyjnego warto zaznajomić się z podstawową teorią, taką jak nazewnictwo poszczególnych talerzy i ich zastosowanie.
Podstawowy zestaw talerzy perkusyjnych składa się z talerzy hi-hatu, crasha oraz ride’a. Wraz z nabieraniem doświadczenia większość perkusistów decyduje się na dodanie do swojego seta dodatkowych blach typu china, splash czy np. drugi crash.
Talerz crash
Z podstawowego zestawu talerzy crash posiada z reguły najgłośniejsze i najagresywniejsze brzmienie. Najpopularniejsze rozmiary to 16” i 18”, lecz przedział dostępnych rozmiarów jest zdecydowanie większy – od crashy 13-calowych po co najmniej 19” skończywszy. Crash stosuje się przede wszystkim do zaakcentowania danego rytmu.
Talerz ride
Talerz ride to największy talerz z podstawowego zestawu. Jego średnica zazwyczaj przekracza 20” i z reguły gra się na nim delikatniej niż na talerzu crash. Używany najczęściej do grania rytmu, zwłaszcza w muzyce jazzowej, ale nie tylko.
Talerz hi-hat
Hi-hat to dwa talerze mocowane na statywie przeznaczonym specjalnie do tego typu talerzy. Za pomocą maszynki hi-hatowej regulujemy odległość obu talerzy względem siebie, co ostatecznie wpływa na charakterystykę brzmienia hi-hatu. Hi-hat używamy najczęściej do grania rytmu, a jego najpopularniejsze średnice to 13” i 14”.
Talerz china
Talerz china pełni funkcję ozdobnika, często używana jest do akcentowania rytmu. Najpopularniejszy rozmiar średnicy oscyluje pomiędzy 16” a 18” w przypadku standardowej chiny. W przypadku tzw. mini chiny rozmiar jest znacznie mniejszy i zbliżony do splasha (ok. 9”). Im mniejsza china tym jej brzmienie jest mniej donośne, a funkcja zmienia się ze strickte akcentującej na ozdobnikową. Brzmienie chiny jest bardzo specyficzne i dzięki niemu zestaw perkusyjny znacznie zyskuje.
Talerz splash
Splash to talerz pełniący funkcję ozdobnika i ciekawie urozmaica brzmienie. Jego rozmiar nie przekracza 12”, a brzmienie jest krótkie i niezbyt głośne. Znakomicie sprawdza się przy graniu muzyki skoncentrowanej na niuansach brzmieniowych.
Każdy typ talerza, niezależnie czy jest to crash czy splash, posiada określoną grubość, która ma ogromny wpływ na całe brzmienie blachy. Talerze typu heavy są grube, przez co posiadają dłuższy rezonans i nie tak szybką odpowiedź, jak talerze typu thin. Cieńkie talerze (szczególnie paper thin) posiadają bardziej szeleszczące brzmienie, szybko reagują i są bardziej wytrzymałe, niż grubsze blachy.
Dagmara Naczk